onsdag, december 19

Kaffe, vaniljglass, sprit och nasala a:n





Mötte upp Lianne efter jobbet och jag var dödens trött så jag beställde in en affogato. Vad är inte bättre på att pigga upp en än kaffe, glass och sprit så säg mig. Ja, det fina sällskapet piggade ju upp mig såklart också. 

Har kommit på att jag nu pratar med en lätt Australiensk brytning på vissa ord. Inte så konstigt kanske när jag snart befunnit mig här i två år... Men gud förebannat vad fult det är! Australiensk engelska har ett långt utal av bokstaven a och även en nasal ton. Goodaaaaaaay maaaaaate, how's it goooain? Nä, den frasen använder jag aldrig som tur är. Någon måtta fåre väl va!

Är förresten lite pytte trött på att bo i en storstad eftersom det aldrig är tyst och folk är ständigt i vägen på gatan/tuben/affären/rummet/whatevah. Saknar den påtagliga tystnaden i Tarfek lite grann. Och att slippa se folk som spyr över allt! Jesus christ. Inom några dagar har jag gått förbi två typer (en halvfräsch alkis och en joggare) som casually kaskadspydde mitt på gatan som om det vore den mest naturliga grejen att göra mitt på dagen. Eh? Fast oftast gillar jag Sydney, folk är så trevliga och hjälpsamma. Men det är ju Aussies generellt. Där har vi oförskämda Svenskar något att fucking lära oss! HEJ, TACK, NEJ TACK, VARSÅGOD. Easypeasy.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar