fredag, december 28

Julafton på Ikea

Jag och Lianne åkte in till Ikea på julafton för att äta typisk Svensk mat. Det var otroligt efterlängtat! Såklart var det svenskar överallt vilket var mindre kul men sånt får en ta när en åker in till mini Sweden på självaset julafton.

Så här glad var jag för gravad lax, köttbullar och LINGONSYLT! Åh gud. Förra veckan på jobbet råkade jag hitta en gavlax macka på ett café och dog av lycka. Har inte ätit det på nästan två år och det är ju min favvismat.

Sverige feeling med Sydneys skyline i bakgrunden.

Lappland feeling. Någon som känner igen gubben?



Nu är julen tack och lov över, även fast julhetsen inte är lika stor här som hemma. Lyssnade nyss på Filip och Fredriks senaste podcast (avsnitt 121 - Ses över borden, spola fram till strax efter 22 minuter) där de snackar om julen. Det som sades är precis så jag känner inför denna tradition. Den äckliga konsumtionshetsen, den falska stämningen, kraven på hur en perfekt jul ska vara och vissa som är helt ensamma gör att jag inte är ett stort fan av julen. Som Filip nämner, folk skryter över sin lycka. "Glimra av julen". Ja tack!
Dock är det ju en mysig tradition men jag försöker att inte göra det till en stor grej.

Nästa inlägg har ironiskt nog en touch av julen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar