torsdag, oktober 11

Sydney på 3 dagar

Har varit i Australien sedan mars 2011 men har inte besökt Sydney alls förän några veckor sedan. Här är en drös bilder lite huller om buller när jag besökte Sydney under 3 dagar.

Ja här är då tha symbol of Australia fotad från en annan symbol af Sydney, the Harbor Bridge.

The Harbor bridge.

Lana som kommer från Korea och bodde på mitt rum på hostlet.

Turistande.

Närbild på opera huset. Alla dessa vita kakelplattor importerasdes från Sverige när det byggdes på 60-talet. Eller vad det 70-talet? Äh.

Ännu en turistbild. 

Och nu mina vänner, oj oj oj, kommer vi till det bästa - hajarna!

Haj-tunnlarna var den enda anledningen till besöket på akvariumet. Detta är en black tip reef shark.

Tänk att jag har simmat med exakt såna här hajar i havet i Western Australia. Det var bland de bästa jag varit med om. Synd att jag inte hade min vattentäta kamera med mig då... Men snart så!
Grey nurse shark.

Två stycken harmlösa Grey Nurse Sharks (och någon slags haj-rocka). GNS misstogs för "människoätare" förut pga deras utseende och det dödades så många att den hajen nu är utrotningshotad. Fy fan vad människor är brutala när de är rädda. Såg en dokumentär om en vidrig man kallad Mark the Shark i Miami vart jobb går ut på att fånga och döda hajar bara för underhållning. Typ sportfiske av hajar. Och sportfiske är ju också något som är helt sjukt, borde vara förbjudet! Alrighty, let's carry on.


The art gallery of New South Wales.

Min absoluta favorit målning på Art Gallery of NSW. Konstnären Ben Quilty målade den bara för ett år sedan och jag rev ut en liten liten bild av målningen från en tidning när jag just kommit till Australien. Jag hade ingen aning om vem konstnären var och  hade med mig den skrynkliga bilden i min packning varje gång jag flyttade runt. Sen strosade jag ovetandes runt på detta konstgalleri och runt hörnet får jag syn på denna! Jag blev så paff att just "min" målning var där. Den är helt enorm.


Närbild på munnen. Grova penseldrag i olja och man ser blyerts skissen bakom lagrena av färg. Me gusta!

En Amerikan som varit och fotat i Kanada och Grönland och lite vart stans. Bland annat dessa renar. Fick nästan en tår i ögonen när jag såg denna bild.

Ett lik med bånge?

Blue av Tony Oursler.

Rekorderlig reklam i stan. Tror de att svenskar är vackra hippies som dricker cider?
Avslutningsvis en vimmelbild från hostel puben på mig och Lana. Ogillar pubarna och klubbarna som tillhör hostels för oftast är de sunkiga med äckliga fulla killar men denna utekväll var faktiskt kul. Käkade 10 dollars steak, drack jäger bombs och dansade hela natten. Gick och la mig 4 och klev upp 7 och sen åkte jag till nuvarande jobbet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar