fredag, maj 11

Förra helgens äventyr

Förra helgen åkte vi iväg med 10 hästar för att delta i en distansrytts tävling. Det blir endurance racing på engelska, allt låter bättre på engelska helt enkelt.

Har man ingen stege så bygger man en.

De hade ordnat en storbildsskärm på en långtradare. Detta är ingen spännande åskådarsport som t.ex. polo där det händer saker hela tiden. I distanstävling rider man bara mil efter mil så jag förstår inte riktigt varför de släpat dit denna massiva tvskärm.


På vägen till tävlingen hittade jag äntligen rätt storlek på dessa boots som jag letat efter i en evighet. Det är storlek 37 men folk här verkar bara stora fötter.

Hästbussen som rymmer 6 hästar och rum för 6 personer att sova i. 

Kate och Blue Miracle tidigt på morgonen. Hon började sin tävling på 160 km kl 3 på morgonen, helt galet.

Här tar "hinknissarna"/strappers/skötarna hand om hästen innan den går in till veterinärkontrollen. En distansritt här i Australien är mellan 20 till 160 km och man rider i flera omgångar och däremellan kommer man in på vetkontroll. 

Man tar bort all utrustning och kyler ner hästen med vatten så pulsen går ner eftersom det finns en maxgräns på hästens puls. Sen springer man snabbt till vetkontrollen och förhoppnigsvis går hästen igenom och så fortsätter man rida.

Veterinärkontroll. Efter det travar man upp hästen för att kolla bland annat att den inte är halt.

Köpte nya svarta stövlar också. Det bästa köpet hittills!

Hästarna står i små hagar så man måste låta dem röra på sig dagen innan de ska tävla. Så jag red Sirocco.

En distansritts sadel ser himla bekväm ut men jag tyckte den var för hård och det kändes som att jag satt i en nedförsbacke hela tiden. Dock gillar jag utrustningen eftersom den är praktisk och enkel. Ett typisk distansritts träns är en grimma där man knäpper på ett bett och tyglarna blir ett grimskaft, himla smart och sparar tid inför vetkontrollen.


Strappers i full sjå att kyla ner hesten för att få ner pulsen.


Massor av hästar och campare.

Jess och hennes häst får avsluta denna bildserie.

1 kommentar:

  1. Them boots look mighty fine. Next on the list is pink riding pants and not them grey/white boring ones.

    SvaraRadera