onsdag, april 4

Saker som stör i den Australienska vardagen


- Avsaknaden av oshyvlar.

- Toploader tvättmaskiner som inte gör tvätten lika ren som frontloader-tvättmaskinerna vi har i Sverige.

- De runda dörrhandtagen som man knappt får fäste i när man har blöta/svettiga/handkräm:iga händer. Tar en evighet att öppna en dörr.

- All cheesy reklam och jobbig morgontv som bara är pinsam när de försöker vara roliga.

- Kaffet. Varenda kotte här dricker snabbkaffe. Vattenkokaren, en tesked pulverkaffe, röra om och drick. Fy.


MEN DET MEST IRRITERANDE ÄR OJÄMNSTÄLLDHETEN!!!111




Idag kom en granne förbi när vi rengjorde sadlar. En trevlig karl med ringar i öronen och armarna tatuerade. Han upptäckte min tatuering i nacken och utbrast att jag var en "badgirl" och skrattade. Sen sa han att tjejer minsann inte ska ha tatueringar. "Tattoos is for blokes, girls shouldn't have them blablabla". Förstår inte hur han har mage till att bara stå där och slänga sina åsikter rakt i ansiktet på mig om hur tjejer inte ska ha tatueringar. Jag har aldrig bett om hans åsikt. Det är så många som bara tar sig friheten att kommentera hur kvinnor ska och inte ska se ut. Allt var i en skämtsam ton och jag sa också ifrån i samma skämtsamma ton och skrattade. Egentligen borde jag ha kommenterat hans ringar och sagt att män inte ska ha örhängen! Jag bryr mig inte om ifall män har ringar i öronen eller ej, men jag skulle sagt det bara så att han får smaka på sina egna sura diskriminerande åsikter. Man(<-- också ett lustigt ord) kommer alltid på för sent vad man ska säga.
Hur som helst så är Australien efter när det gäller jämnställdhet mellan könen. Här kasstar man hur sig skeva kommentarer utan att tänka på det. På tv finns det tveksamt könsinriktade reklamer (typ diskmedelskreklam för Australienska mammor, som om Australienska pappor inte diskar???). Ojämnställdheten här stöter jag på överallt i vardagen. SPY!

2 kommentarer:

  1. Jamen hej på dig! Jo, jag stängde ner den andra och tog en liten paus. Sen ville jag ha en blogg som var lite under radarn och inte kopplad till mitt namn, så att inte alla kids jag jobbar med hittar till den om dom t.ex. googlar.

    SvaraRadera
  2. SV: hehe dádjadav mån gåjt ja dat la huvudsaken ;) ja lij sämmi giellabiesse dán jáge degu åvdep. Btw, suohtas låhkåt australiena birra!

    SvaraRadera