torsdag, april 26

Dags att bege sig

Imorgon åker jag till andra sidan av Australien nämligen östkusten. Har inte varit där sen över 1 år sedan då jag första gången kom hit, så det är verkligen dags att röra på sig. Jag har haft så himla roligt och lärt mig så himla mycket om hästar när jag varit här i Western Australia. Har haft två olika hästjobb som turridnings ledare och polohäst groom. Bästa jobbet jag haft hittills i Australien är faktiskt polojobbet. I min lön ingår husrum och mat och jag har verkligen levt som lyx-backpacker för maten här är så god. De lagar goda middagar varje dag och till det dricker vi gott rött vin eller öl. Bäst! Nu när jag reser vidare kommer jag sakna deras mat och det goda vinet så därför handlar detta inlägg om just maten.


Enda gången jag lagade middag så blev det parmesan och vitlöks köttbullar med potatismos. 

God frukost med bananbröd och hemmaodlade grönsaker. Är fortfarande helt imponerad över att de har egna grönsaker och frukter på gården, stor skillnad från hemma där bara typ lingon och blåbär växer haha.

Daniel lagade ofta hemmagjord gnocchi, här med morotskyckling.

Kommer ni ihåg kossan som vi dödade och slaktade? Här är tungan från den. Daniel och Flaco lagade den för i Argentina äter de allt från kon. Precis som vi samer gör med renar så detta var inga konstigheter för mig (de trodde inte att jag skulle gilla det precis som Aussie:sarna men så vare inte haha). Första gången jag åt kotunga, den var så stor jämfört med rentunga. Den blev marinerad i basilika och något annat smaskigt över en natt, riktigt gott.

Daniel gjorde egen pasta rätt ofta, lyx!

Pastan med kyckling.

Milanesa. En Argentinsk version av schnitzel.

Milanesa med en spansk potatis och omelett historia. 

Mer från kossan som vi slaktade. Den taggiga köttbiten är insidan av kinden, när man kände på den med fingret var det vasst men när man åt den så var den mjuk. Den andra biten är svansen! Så himla gott. Detta är också Argentinska matvanor. 

Argentinskt sätt att grilla, Asado. Sa jag att vi åt himla mycket Argentinsk mat? 

Våran ko och kyckling från asadogrillen.

Sen åt vi mycket sweet potatoes och pumpa, typiskt Australienskt. Men ingen Vegemite som tur är.

3 kommentarer:

  1. Sjukt läskig kokinden såg ut! Men kan tänka mig att det är gott kött. Lycka till på västkusten :D!

    SvaraRadera
  2. Åh, va jag blir sugen....härliga bilder. Ha det bra på östkusten. Lev väl/Kajsa

    SvaraRadera
  3. Ojoj vad gott du har ätit! Du får fortsätta att skriva om maten som är så viktig.

    SvaraRadera