måndag, februari 20

Poloturnering förra helgen + lite om vad jag jobbar med

IMG_8533 copy
Förra helgen var det poloturnering var på ett nytt ställe.

IMG_8610 copy
IMG_8611 copy
Fyrhjulingar funkar bra till allt som ni kan se.

IMG_8597 copy
Några har undrat vad det är jag gör när det är polotävling och jag ska förklara lite. Jag jobbar som groom för polohästar vilket på svenska blir typ skötare. När vi kommer till tävlingsplatsen så lastar vi ur hästarna och sen tar vi en fika beroende på tiden. Hästarnas ben linads med bandage och senskydd sätts på. Sen på med utrustning och svansarna flätas som på denna bild. När man spelar polo så gör man det i 4-6 omgångar/perioder som kallas "chukkas". Man måste ha en häst per chukka, dvs varje ryttare har 4-6 hästar att spela med. (i nuläget tar vi med oss 17-20 hästar varje gång eftersom det är 5 spelare och jag tar hand om 2 ryttares hästar) En chukka pågår i 7,5 miuter och undertiden måste jag se till att en ny fräsch häst är redo för nästa chukka. När en chukka är slut så möter jag spelaren i utkanten av banan med en ny häst så vi kan byta. Skyndar snabbt tillbaka och tar av sadel och träns och sätter sadeln på en annan häst. Jag ser till att hästen är färdig för nästa chukka och så skyndar jag mig att ta av bandagen på den förra hästen och springer till spolspiltan och duschar av allt svett. Binder upp hästen och tar den nya hästen ut för att möta spelaren och så rullar det på. Så min uppgift är att se till att den spelade hästen blir duschad och omhändertagen och att en ny häst blir färdig. Allt detta måste ske innom 10 minuter medan de spelar en chukka. Första gångerna så var det väldigt stressigt eftersom jag inte var van med utrustningen. Det värsta är när jag inte får upp spännen eller att hästarna börjar tjorva med något eftersom allt måste gå så snabbt. Tur att hästarna är väluppfostrade och står still den mesta tiden.

IMG_8594 copy
Vi åker på turneringar varje lördag och söndag. Under veckorna så rengör jag utrusning och varje morgon så motionerar vi hästarna.

IMG_8588 copy
Ett av våra två team.

IMG_8584 copy
Det blir mycket väntande för hästarna.

IMG_8567 copy
Fika paus.

IMG_8550 copy
IMG_8553 copy
De hade massa föl på ett poloställe.

IMG_8542 copy
Prispokalerna.

IMG_8602 copy

IMG_8536 copy
Detta fikon får avsluta detta inlägg. Efter snart ett år i Australien är jag fortfarande glatt överraskad av all färsk frukt här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar