onsdag, november 16

Kajaktur, mini-Uluru och hästbad

IMG_6785 copy
Hade sovmorgon idag så jag tog god tid på mig att äta frukost. Efteråt packade vi ryggsäckarna och lastade kajakerna i lastbilen. Vi skulle paddla till andra sidan älven och klättra upp för en enorm klippa.

IMG_6793 copy
Johanna och Anne-Soléne var pepp.

IMG_6787 copy
Paul också. Som alltid.

IMG_6790 copy
När vi kommit i land påbörjade vi vandringen upp mot Castel Rock.

IMG_6813 copy
Ranchen ser ni i den där fyrkanten mitt i bilden. Det är 60 ecres (vet inte om motsvarigheten är hektar på svenska...) De ska flytta hela verksamheten om några veckor och nya stället är 900 ecres!! Då förstår ni hur stort det är.

IMG_6812 copy
Vi klättrade och klättrade. Förresten, där på andra sidan älven rider vi med hästarna.

IMG_6815 copy
Nästan framme.

IMG_6816 copy
Jädra turistposering.

IMG_6822 copy
Vi stannade upp och ristade in våra namn.

IMG_6837 copy
Rick tog god tid på sig.

IMG_6825 copy
Autografer.

IMG_6853 copy
Här är hela gänget. Jag, Anne-Soléne, Johanna, Rick och Paul.

IMG_6851 copy
Paul ser man ofta på en hand eller två.

IMG_6856 copy
En spännande liten växt.

IMG_6859 copy
Berget Red Hill ser ut som en mini version av Uluru med vatten.

IMG_6866 copy
Efter några timmar bar det av hemåt igen. Det var inte det lättaste eftersom det var motvind. Jag har noll armmuskler (hade lite ont i ryggen också) så Paul bogserade mig nästan hela vägen hem, vi tandem paddlade. Självklart välte båda två haha. När jag kom i land så skar jag mig under foten på en sten, så typiskt. Sen fick Paul paddla ut igen och rädda Johanna. Fan ibland önskar jag att jag var man bara för att de har muskler och fysisk styrka utan att behöva göra något, det bara finns där. Det är så irriterande att vara svag. Psst, gissa vilken kajak som är min!

IMG_6869 copy
Väl hemma så hittade jag de Aboriginska kvinnorna som bor här på vandrarhemmet i veckan mitt uppe i slöjdande. De gjorde skålar av gräs och garn, de påminner om vår rotslöjd. Tänk vad saker kan vara lika varandra även fast det är på andra sidan jorden.

IMG_6872 copy
Älskar deras "prick konst"!

IMG_6875 copy
Sen var det dags för ridtur.

IMG_6881 copy
Några av de Aboriginska kvinnorna red och en tysk turist (kryllar av tyska turister här). Ogillar ordet Aborigin, själv tycker jag ordet "indigenous/native Australian" passar bättre för det är just precis vad det är. Dessa kvinnor är så balla, de ba "this land belongs to us" och viftar med näven i luften. Hell yeah!

IMG_6889 copy
Jag red en av mina favoriter, Baue. Det var en aktiv dag och nu är klockan snart 23 så jag ska strax sova, är helt slut.

4 kommentarer:

  1. Vilken underbar tur och vilka härliga bilder! Lite träning så blir du starkare - kvinnor kan!

    SvaraRadera
  2. Åh, du ser ut att ha det så bra där, man blir som avundsjuk varje gång man tittar in på din blogg :)

    SvaraRadera
  3. Åh, va mysigt ni verkar ha det. Vilka fina bilder. Här är det regn och grått vi firar 1:a advent. Hörde att du blir kvar längre än 1 år. Se och lär men, var försiktig. Kram från Kajsa

    SvaraRadera