lördag, november 12

Jag saknar

Livet är underbart här i Australien men såklart saknar jag några saker så som:


Min säng

Min mjuka men samtidigt hårda säng som jag varken svettas eller får ont av. Livet som backpacker betyder ofta våningssängar i hostel med dåliga madrasser och fläckiga lakan. Men jag har tur för här på ranchen sover jag gott i gulligt rosa hästmotiv på sängkläderna.
IMG_6614 copy
Min säng i vårt rum. Ser ut som att jag är 10 år.


Hårdbröd

Självklart visste jag att det skulle vara svårt att hitta hårdbröd här i Australien, men gosh vad jag saknar det! I Melbourne så letade jag överallt efter hårdbröd i affärerna men förgäves (dock fanns det på Ikea). MEN, här i lilla Kalbarri så finns det hårdbröd att köpa, gissa om jag blev glad!! Svensk text på förpackningen till och med.

Svensk ost
Jag och Malin köpte en osthyvel på Ikea i Melbourne (fanns bara en variant) men det gick inte så bra att skära eftersom skivorna blev så tjocka på grund av den torra osten. Ostarna är torrare här och smular så därför skär(!) Aussie's osten med kniv, snacka om omständig procedur.

IMG_6629 copy
Knåpade ihop en Svensk frukost! Naturell yogurth utan en massa socker (allt här innehåller socker), naturell müsli och mitt älskade hårdbröd med ost (färdigskivade i inplastade singelförpackningar, sådant slöseri med plast) och en kopp kaffe.

Ytligheterna
Alla mina kläder, min enorma sminkbox, perukerna, skorna, well you get it! Att få variera stilen med kläder, att sminka sig och allmänt klä ut sig är något jag saknar. Hade med mig 9,5 kg packning och det måste vara rekord för mig och många. Är less på mina kläder som jag roterar, när jag kommer till en större stad ska jag byta kläder med andra backpackers och shoppa.
IMG_4514
September 2010

IMG_7879
Februari 2011

9
Oktober 2010

7
November 2010

IMG_3244
jajaja, nog om det. Nu fortsätter vi...

fler saker jag saknar är Kaffe
Alla dricker snabb/pulverkaffe här och det blir ganska tråkigt efter några månader. Riktigt kaffe som man kokat eller åtminstone presskanna-kaffe verkar inte existera här. Måste införskaffa en presskanna snarast.

och så klart vänner och familj
Det kanske låter tokigt men jag saknar min hund Alma mest. Kanske mest på grund av att hon dör när som helst eftersom hon är så gammal :( Såklart saknar jag de tvåbenta också ;P
QD0001003

Vad mer... Hm. Saknar mest specifika saker så som olika slags mat och så. Saknar svensk mat över huvud taget eftersom mycket här är smaklöst, osalt och flottigt. Saknar ren och älgkött mest. Sjukvården saknar jag också eftersom det är dyrt och läkarna är ännu drygare än i Sverige. Saknar inte Sverige i sig, varken kulturen eller människorna och skulle inte kunna tänka mig att åka hem nu. Saknar dock den samiska kulturen.

Är det något viktigt eller roligt jag borde veta som skett i Sverige de senaste månaderna? Är isolerad av omvärlden i denna gigantiska ö haha.

2 kommentarer:

  1. Din gudson döps idag å han här oxå fått uppsytt sin första kolt :) å sen en viktig sak som jag inte kan berätta här

    SvaraRadera
  2. du skrev inte något hemskt så vet inte om du vill läsa men av länken kan du ju se vad det handlar om sen får du välja om du vill klicka på den eller inte, http://www.expressen.se/nyheter/1.2619847/misstankt-mord-i-vuollerim

    och sen ville jag bara tillägga att det hade varit grymt att backapacka mig dig nångång i livet. så jag kan sätta ett kryss [ ] hahaha! ;)

    SvaraRadera