söndag, mars 6

Lulesamisk helg i Jäckvik

I fredags körde jag och några tjejer till Jäckvik för att delta i en lulesamisk språkträff, Giellabiesse, som norska Árran hade arrangerat. Vi åt norsk mat (som bara bestod av kolhydrater och socker), åkte skidor och snowboard, lekte lekar och pratade såklart samiska. Här är några bilder.

IMG_5199
Who's that girl?

IMG_5200
Jag var pepp.

IMG_5207
Sanne-Ristin var också peppad.

IMG_5208
Girlpower!

IMG_5212
Sanne, fin utsikt och Jonne.

IMG_5203
Lisa bytte till snowboard och joinade mitt team. Fick lära mig att Jäckvik har Sveriges längsta släplift och det stämde verkligen, det kändes som att man stod i liften mest hela tiden.

IMG_5205
Elli-Ristin och Annele.

IMG_9342
Middagsdags.

IMG_9375
Elli-Ristin, Jörgen och Sanna-Marja.

IMG_9351
Anna-Kajsa och Annele.

IMG_9364
Rupert startade ett massage tåg.

IMG_9353
Fotomania.

IMG_9395
Systrarna Tuorda.

IMG_9384
Nadia.

IMG_9380
Barnglasögon är grejen.

IMG_9420
Barntemat fortsatte med gulligt godis som vi köpte.

IMG_9436
Jag och Jörgen, en dold släkting, liksom resten av dem jag träffade i helgen. Måste bli bättre på att hålla koll på avlägsna släktingar.

IMG_9428
Sanne.

IMG_9441

IMG_9442
Tittut.

IMG_9463
Vi lekte en lek som hette Master som gick ut på att klappa och hålla takten. Det var plågsamt för låren för de var helt rödprickiga efteråt.

IMG_9459
Och ungefär här tog jag inte fler bilder. En lärorik helg med massor av skratt (och blåmärken).

3 kommentarer:

  1. Vuoj! Lij riek hávsskes ájllek:) Suohtas dijáv gávnadit dåhppe Svieriga bielen! Måj lin máj láhka berraha, Áhkko giehtoj iektu:)

    SvaraRadera
  2. Sanne-Ristin8 mars 2011 19:50

    Kasta nu upp bilderna på facebook!
    Och jag håller med Jörgen, lij riek hávsskes ájllek! :D

    SvaraRadera
  3. Le, lij nåv suohtas dijáv Vuonabieles iejvvit, mij nåv binnatjav äjvvalip. Aha, gut la duv áhkko? :)

    Bilder kanske kommer upp på ansiktsboken om jag hinner. Annars finns de flesta här.

    SvaraRadera