tisdag, mars 22

Fyra första dagarna

Efter en bilresa, två bussresor, fyra flygresor, en bussresa igen och taxi var jag framme i fuktiga och varma Australien. Jag landade i Sydney men flög genast upp till Townsville i norra Australien. Där är det tropiskt klimat och jag har aldrig varit i liknande värme och fuktighet så jag fick en smärre chock när jag kom ut från flygplatsen. Det är som att befinna sig i ett badrum efter en lång dusch, så där äckligt fuktigt och varmt. Så var det där dygnet runt. Men annars är Australien underbart och jag har inte riktigt förstått att jag är här. Aussies är så trevliga, hjälpsamma och alla hälsar på varandra oavsett om man känner varandra eller ej. Just nu befinner jag mig i Melbourne i södra Australien där det är svalare och torrare klimat.

IMG_9901
IMG_9913
Mellanlandade i Bejing. En av de finaste och renaste flygplatser jag varit i.

IMG_9983
Jag reser med Malin, en gammal vän från gymnasiet och hennes nyfunna Brittiska reskompisar.

IMG_9935
Malin.

IMG_9928
Min arm och Malins arm. Haha, när jag badar så bländas jag av mina egna ben, så ljus är jag. Dock bryr jag mig inte alls om att få en solbränna och är super noga med solskydd av olika slag.

IMG_9943
Frukost i Townsville.

IMG_9945
Fick syn på den här lilla babyormen som var i en palm alldeles intill köket där vi satt och åt frukost. Det är en Brown snake och är den andra dödligaste ormen i hela världen.

IMG_9985
Joan.

IMG_9991
Malin.

IMG_9967
En varan som låg och solade intill vägen. Det är djur här överallt men än har jag inte sett en känguru, wombat eller annat häftigt Aussiedjur.

IMG_0032
Utgång i Townsville.

IMG_0006
John.

IMG_0010
Träffade min peruktvilling. Hon verkade inte alls vara besvärad av värmen, själv hade jag dött av värmeslag. Vissa går omkring i mössa och jag tycker att de är från vettet för det har varit mellan 30-32 grader enda sen jag kom.

IMG_0012
Gå på klubb i flipflops händer inte varje dag.

IMG_0053
En tjej som satt och väntade på bussen. Även hon helt påklädd mitt i bastuvärmen, vad är det för fel på folk här? Fryser de eller?

IMG_0097
Utsikt från bussen.

IMG_0056
Det hade varit en cykoln några veckor tidigare och översvämningarna är kvar i vissa områden än så under hela bussresan på sex timmar från Townsville upp till Cairns såg träden ut så här.

IMG_0063
Halva vägen var bortblåst.

IMG_0070
Med anledning av alla naturkatastrofer så besökte Prince William de drabbade kuststäderna.

Slänger upp mer bilder senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar