onsdag, mars 30

Första dagarna i Melbourne

IMG_0323
Jag bor hos Lisa och hennes son i Northcote ca 6 km från stan så läget är perfekt.

IMG_0241
Gillar detaljerna i hennes art deco hus.

IMG_0233
Mitt tomma rum med världens härligaste säng, sover som en kung i den.

IMG_0239
Det fanns en liten samedocka-souvenir som Lisas svenska kusin lämnat. Ingen här verkar ha hört talas om samer så hon trodde först det var en rysk docka tills jag kom hit.

IMG_0329
Så här ser jag oftast ut när jag jobbar på gården. Bor gratis här mot lite trädgårdsarbete, städning men mest så pysslar jag med en mosaikvägg. Nice med andra ord!

IMG_0247
Det finns ett stort fikonträd på gården så varje morgon äter jag färsk fikon till gröten.

IMG_0298
och en drös coctailtomater slinker ner också.

IMG_0318
Huset renoveras så det är hantverkare här ständigt och jämt som berättar roliga Aussie anekdoter.

IMG_0332
Mosaiken jag hjälper till med att göra klart.

IMG_0251
Mosaikväggen och fikonträdet.

IMG_0273
Lisa och Oscar.

IMG_0314
Det finns mycket asiatisk kultur här eftersom det ligger så nära så jag äter och lagar bara asiatisk mat här. Nudlar, tofu och tomater. Gott, nyttigt och enkelt.

IMG_0290
Sushitåg. Det finns sushi överallt här, älskar det!

IMG_0177
Ibland undrar jag om helt plötsligt hamnat i Japan.

IMG_0184
Chinatown.

IMG_0222
Det är streetart överallt, nästan alla gator här har något lite fint. Har aldrig sett en stad som är så fullproppad med streetart som Melbourne.

IMG_0206
Australiens stolthet AC/DC syns lite här och där. En gata heter till och med ACDC lane.

IMG_0202
Uppkäftig streetart på den lyxigaste gatan.

IMG_0280
Söta Japanska sminkbutiker finns det gott om.

IMG_0286
Jag hade knappt med mig smink hit och som den sminknörden jag är så kunde jag inte motstå att inhandla lite Japanskt smink. Mascaran är bäst och den med vit kork är en mascararemover. Perfekt med små förpackningar när man backpackar!

IMG_0270
Paradiset för den som gillar asiatisk musik, film och tvserier. Köpte min favoritserie Kyuto (Q10)

IMG_0210
Mer streetart, loves it.

IMG_0220
Conversepynt.

IMG_0287
Melbourne är full av små mysiga gator och gränder med härliga restauranger, cafér, pubar, små butiker, you name it, allt finns. Det bästa är att det oftast finns en second hand butik runt nästa hörn.

IMG_0305
Hittade en "Psst, tell you secret" vägg i området Brunswick.

IMG_0312
Cute!

Det var allt för denna gång. Har skaffat mobilt internet så jag kommer uppdatera oftare nu.

5 kommentarer:

  1. Skitkul när du uppdaterar! Du verkar verkligen ha den bra på andra sidan jorden. Sjukt inspirerande. Ha det fortsatt fantastiskt!

    SvaraRadera
  2. Jättefina bilder på miljöer du gillar. Skönt att boendet är ordnat så bra Hur går det med solbrännan ?

    SvaraRadera
  3. fantastiskt! me like enooormt mycket. Ta hand om dig där ordentligt på andra sidan jordklotet. Häftigt ställe, får sån lust att fara dit.

    SvaraRadera
  4. Roligt med den samiska dockan :)
    Å roligt projekt med mosaik väggen.
    Åhh vilken förbaskat söt son hon har! Har velat ringa dig en miljon gånger för att lufta tankarna, när jag varit orolig åsådära men kommer på lika fort att det inte går :(

    Fy fan vad jag saknar dig!!!

    SvaraRadera
  5. Wivi - Solbrännan går sådär. Kommer nog förbli vit som ett papper ett tag till, inget som stör mig dock.

    Lisen vi måste skypa snart! Och alla andra, JAA, det är helt underbart att vara här. Får ni chansen så åk till Oz!

    SvaraRadera