tisdag, februari 8

Samisk black metal och electro

xcxc
Från vänster till höger: Adjagas, SomBy, Alit Boazu och Angelit.

Som jag har letat efter metal/hardcore/punk/pop/rock-band där de sjunger på samiska, men det är svårt för det finns inte så många sådana band i Sápmi. Nu tänker jag inte på den mest förekommande samiska musiken som mixar jojk och random slaginstrument (inget fel den genren, den är helt okej) utan jag efterlyser riktigt bra, välgjord musik och sköna melodier med samiska texter. Har hittat några låtar jag gillar men jag vill ha bättre, vildare och framförallt hitta fler band/artister, så kom gärna med tips. Anyway, har slängt ihop en spellista, vad sägs om samisk elctro till exempel? Band som också bör nämnas men som inte finns med på Spotify är SomBy, Ára och för min del nyupptäckta Nammaláhpan. Förresten, Jábmeáhkká måste vara Sápmis enda black metal band!?

Klicka här om ni vill höra playlisten! (det vill ni)

Vet ni något bra samiskt band utöver dessa så skriv en kommentar tack!

2 kommentarer:

  1. Gerontofilen från Flen11 februari 2011 19:27

    på Ođđasat idag var det ju ett band/musikgrupp/ljudskapare. Vet inte om dom va bra, men snygga/ljuva/vackra/smaskiga/sköna/fina/porriga va dom i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Haha okej, Gerontofilen, du har inget namn på dem då?

    SvaraRadera