torsdag, februari 17

Saker jag inte ska göra samt saker jag ska göra i Australien

Inte göra:

1. Sola. Jag kommer inte att ligga på stranden och sola medvetet. Kommer inte sola över huvud taget eftersom det är det tråkigaste som finns + att man får gammal hy av för mycket sol. (HAHA, jag har verkligen valt fel land eftersom jag är lite rädd för solen)

2. Klaga på värmen. Jag gissar att jag kommer svimma av värmeslag eftersom jag inte är van vid sån där otrolig hetta men jag vill ju till varmare breddgrader så här ska banne mig inte klagas.


Ska göra:

1. Använda solskyddsfaktor varje dag, även fast det inte är sol. Samt att jag ska använda mig av parasoll och en stor slokhatt så jag inte blir brun. All denna hysteri för solskydd beror på att jag bränner mig blixtsnabbt av lite svensk sommarsol. HAHA, kommer bete mig så här.
Snapshot_20110214_1

2. Njuta varje dag av att jag slipper frysa och låta varje dag bli ett äventyr.

3. Men... Jag ska åka snowboard i Melbourne ändå. Ja, det finns snö i Australien, helt fantastiskt!

4. Äta Vegemite. Wikipedia beskriver det så här, "Vegemite är ett registrerat varumärke för en mörkt brun, salt kräm som breds på smörgåsen. Pålägget görs av det jästextrakt som uppstår som en restprodukt under öltillverkning." Det låter inte gott men det måste ju såklart provas eftersom det är en del av Oz.
 

5. Äta känguru- och krokodil kött.

6. Vara superturist och rida kamel (kameler importerades till Oz på 1800-talet och har sedan dess ökat i antal till flest vilda kameler i hela världen, lite komiskt)

6. Dyka med delfiner, valhajar och förhoppningsvis en vithaj.

och sen ska jag såklart göra en massa massa mer. Can't wait, idag är det exakt EN MÅNAD kvar innan jag landar i Sydney!

Någon som läser och varit i Australien och har ett tips som jag bara inte får missa?

9 kommentarer:

  1. Uuuueeeh Vegemite! Olas bästis Camilla flyttade till Australien för ett par år sedan. Hennes pojkvän kommer därifrån och hade på en av sina kärleksresor hit med sig det där. Jag dog av äckel! Det värsta var att hon lurade oss att det var ett slags chokladpålägg. DÖ!

    Det kommer att bli fantastiskt. Njutnjutnjutnjut. Måste också dit någon gång. Hoppas på att Camilla skickar biljetter...

    SvaraRadera
  2. nr 2 räcker :) jag var där och körde runt i en folkabuss för tio år sen. dykning, surfning och möten med urbefolkningen är bra minnen. körningen, campinglivet och akutoperation av visdomstand är de dåliga. hoppas du slipper det sista ;) din mor är inte lika orolig som min far var då?! "spindlar och ormar och livsfarliga djur - vad ska du dit och göra?"

    SvaraRadera
  3. Fan va kul! Hoppas du får em supertrevlig visit. Fraiser Island var nice. Utöver det så håller jag med föregående talare. Visdomstandsoperation prövade jag dock ej, men låter inte så nice. Vegemite kan du hoppa över...

    SvaraRadera
  4. Alex: Hoppas du du får åka till Australien nångång!

    Sara Linnea: Åh vilken härlig resa! Maj-Doris har redan påpekat hur viktigt det är att jag besöker aboriginerna så det ska göras. Haha, nej min mor tycker bara det ska bli kul. Däremot är pappa lite fundersam. Synd på din tand!

    Anonym: Fraiser Island ser fantastiskt ut, tack!

    Liselotte: Kommer sakna dig med!

    SvaraRadera
  5. det är värt flygtimmarna, du kommer inte att ångra dig! mina två tänder är kvar därnere, hälsa om du ser dem ;)

    SvaraRadera
  6. Åh det låter som om du kommer få det fantastiskt nere i Australien! kom ihåg att blogga bara, för din blogg är riktigt rolig och fin att läsa :)

    Här har du förresten receptet till de goda chokladsemlorna: http://www.coop.se/Recept--mat/Recept/c/chokladsemlor/.

    SvaraRadera
  7. Gerontofilen från Flen19 februari 2011 22:22

    ¿Du har väl läst om alla farliga djur nu ordentligt innan du ger dig iväg? vi läsare blir så oroliga nu hur det ska gå. Skickar nåra länkar på vilka "gulligheter" som finns där. Det enda positiva är väl att det inte finns lika många människo angripande parasiter där som i afrika & sydamerika.
    http://www.larswallin.nu/11188/ljud/html/australien/fdjur.html tips: om du blir angripen av en haj så stick nåra fingrar eller tår i ögat eller gälarna (men tänk på att dom skakar på huvudet när dom bitit tag), om du blir angripen av en krokodil,ska nått finger eller tå i näsborrarna hjälpa till något, om du har armen i krokodilens käftar ska du trycka upp krokodilens stängda epiglottis då får den vatten i lungorna o släpper (efter ett tag)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Irukandji_jellyfish tips: bada med kläder & hanskar på (o hatt mot solen så klart)
    http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/3064503.stm tips: lär dig lite thai-boxning så kanske kängurun ger upp o ger sig iväg.
    ¡Och akta dig framför allt för killarna där! det kryllar av seriemördare & sadisistka våldtäcksmän. mansgrisar är dom hela bunten. Totalt infesterade med könssjukdomar är dom, t.o.m. spetälska har dom så tipset är: ¡¡¡håll dig minst tio meter från dom!!!

    SvaraRadera
  8. sv: taaack! och visst betyder det grattis :) och fan vad kul att du ska till
    australien alltså, avundsjuk !

    SvaraRadera