fredag, december 17

Hiragana, Katakana, Kanji,


Jag har börjat plugga Japanska! Det är så otroligt jädra svårt och märkligt att lära sig från början med tecken. Vi har ett alfabet med 26 bokstäver och Japanskan har TRE olika alfabet och ett av dem innehåller typ 4.000 tecken(!!!) Men det är en spännande och rolig utmaning. Jag lär mig via textfugu.com och har nyss börjat och mitt i allt pluggande dyker en bild upp från filmen Crybaby. Killen som skapat sidan har en rolig humor haha.
Oyasumi!

3 kommentarer:

  1. Haha, random bild. Jag läste japanska i gymnasiet. Egentligen mest som utfyllnadskurs. Lärde mig både katakana och hiragana flytande. Kanji däremot - där gav jag upp helt. Kunde skriva sol och träd, typ. Ha.

    SvaraRadera
  2. Har glömt bort stora delar av det jag tryckte in i huvudet sedan dess. Grammatiken är ju helt hysteriskt. Lärde mig den bitvis och har inte varit i kontakt med det efter kursens avslut. Har dock i minne att mitt namn blev Arekusandora på japanska. Det kan jag nog skriva i hirgana om jag försöker :P Du måste ju spara ihop och åka till Tokyo och gå i skola där som du gjorde i NY. Lättaste sättet att lära sig ett språk. Man blir liksom illa tvungen, haha.

    SvaraRadera
  3. sv: Vad glad jag blir! Tack så himla mycket. Naglarna är min mammas förtjänst, hon hittade ett nagellack med stjärnor i själva lacket (tänk typ Tomtarnas verkstad) i Litauen.

    SvaraRadera