torsdag, oktober 28

Vikt, kroppsideal bla bla bla

Vill helst inte ta upp saker som kroppsideal och vikt här på min blogg eftersom det är så känsligt och redan ett uttjatat ämne. Men fortfarande ett viktigt ämne då många lider av sjukdomar av alla de slag.
Läste det här inlägget som Emma skrev angående kroppsideal och då kände jag ba, nä nu är jag less! Inget ont om henne, hon verkar jätte fin och go och inlägget i allmänhet var viktigt och bra skrivet.
Vill bara säga att jag är less på många smala bloggare och smala tjejer i övrigt som hela tiden skyller ifrån sig att "nehej, jag har inga ätstörningar. Jag äter MASSOR och jag kämpar verkligen för att gå upp i vikt" och liknande saker. Många klagar också över att tidningar alltid skriver om hur du ska gå till väga för att gå ner i vikt (ja, det är för jävligt att precis vartenda kvinno-magasin ska trycka i dig denna info) men aldrig hur man ska gå upp. Duh, det är för att alla vet att du går upp i vikt genom att äta äta äta! Och om du har svårt att behålla dina kilon, ja då äre ba å tryk i mer käk. Inte svårare än så, jag lovar!

Kan passa på medan jag redan babblar om detta att jag också har någon form av ätstörning. Och vilken tjej idag har inte det med detta skeva samhälle vi lever i? Jag tror att alla tjejer har någon form av störning när det gäller mat. Själv försöker jag bli fit och smalare men jag ids inte stressa mig fram till det, jag tar det piano.

Så hej och hå, ut och lev!

suzan06

10 kommentarer:

  1. Skriver bara åt helvete med detta inlägg! Det är inte bara att äta, tyvärr inte!


    Men älskar dig ändå bruden :)

    SvaraRadera
  2. jag såg en dokumentär igår(!) faktiskt på tvåan som hette "Varför är de smala inte feta?" som tog upp ämnet om hur vissa är mer "immuna" mot att gå upp i vikt. vet inte om det går att se på svt play eller något men hur som helst så är det nog inte bara att äta för vissa. det var ganska intressant att se i alla fall.

    SvaraRadera
  3. Tycker hela världen är sned när det kommer till vikt och hälsa, inklusive bloggosfären.
    Det finns tusen orsaker till varför vissa är stora och vissa är små, det är väl ungefär till 70% genetiska faktorer som spelar in och resterande procent är annat, t.ex. hur man äter. Om man tänker på att majoriteten av oss hela tiden kämpar emot vårt genetiska arv (en jävligt svår kamp att vinna) för att vi förväntas se ut på ett visst sätt så fattar man hur jävla idiotiskt det är. Ändå faller vi i fällan, hela tiden. Mitt förhållande till mat och träning är så infekterat som det kan bli, och även om jag hatar mig själv för att jag inte bara kan chilla och inse att jag lever hälsosamt trots att jag ser ut som jag gör, så är det svårt att ha ett avslappnat förhållningssätt till mat. Världen är galen, jag med.

    SvaraRadera
  4. Lisen - Tyvärr är det inte åt helvete med detta inlägg, för det stämmer. Ät = du lagar fett = du går upp i vikt. Fråga vilken läkare som helst och de håller med.

    Karolina - Hade varit intressant att se, ska se om jag hittar den. Annars får du gärna länka den!

    Susanna - Jag spyr på samhällets ideal och syn på kroppar, både synen på män och kvinnor!

    SvaraRadera
  5. Katti - Jooo för mig är det du skriver bara bullshit, jag har pågått en kamp med att gå upp i vikt i 15 år så jag vet hur det är. Å fråga vilka läkare som helst det håller med, det äre många som inte alls gör. Jag har gått hos läkare i flera år angående min vikt, sådeså.

    Har tamefan legat inlagd på sjukhus pga av min vikt.

    SvaraRadera
  6. Liselotte - Jag vet och det är fruktansvärt tråkigt att du gått igenom allt det där. Men det jag menar är att alla människor går upp i vikt av att äta mer. Om man skippar den psykiska biten som mat ofta uppbringar så skulle alla människor som vill/behöver gå upp i vikt göra det av att äta mer. Det är bara så människokroppen fungerar och det är inget man kan förneka. (annars hade inte vi varit en särskilt långlivad art...)

    SvaraRadera
  7. Håller med dig Katti. Jag stör mig även på normal/väldigt smala som står framför spegeln och drar i magen och klagar på att dom är tjocka. NI ÄR INTE TJOCKA. Tänk på dom som är tjocka , vilken ångest dom får för att dom är runda, mulliga eller stora. Tjejer ska ha former och lite hull på kroppen, det ÄR snyggt med former. Och man ska inte vara för smal , inte snyggt när revbenen syns genom skinnet på dom.. fult som satan

    SvaraRadera
  8. haha åh nä. det är inte bara att äta för att gå upp. verkligen inte! jag är ett levande bevis. kroppsbyggnader handlar dessutom inte bara om mat utan även om träning, ämnesomsättning, levnadsstil (stress) osv osv. inte bara att käka. ska man gå upp eller ner krävs det fler grejer än att ändra kosten. och precis som susanna säger, genetiska faktorer spelar stor roll. att alla blir större av att äta mer, det är ju som att säga att alla blir smala av att äta mindre.

    F.ö. förstår jag inte för fem öre att man tror att det är okej att uttrycka sig offentligt att "smala kroppar är fula, de ska ha former och hull på kroppen." men man får inte säga "större kroppar är fula blabla"? Båda är ju åsikter som strävar mot ett ideal och det är väl lika fel, om man nu vill vara emot ideal?

    Sen förstår jag inte heller hur man kan vara "less" på "smala kroppar" och tycka att de ska försöka äta upp sig. Det är ju en uppmuntran till ätstörning det med.

    känns som att jag skriver en insändare till kuriren. typ sådär löjligt uppenbar, sånt där alla redan vet egentligen.

    SvaraRadera
  9. Juste glömde en grej. Förstår verkligen inte varför man ska behöva skylla ifrån sig om man är smal? Som att det vore syndens synd. haha hjelp!!

    SvaraRadera
  10. Josefin - Jag är inte less på smala kroppar. Jag tycker att alla är fina oavsett form. Det jag är less på är hyckleriet och all bullshit som många bloggare spottar ur sig om sin vikt/mat/whatever.

    SvaraRadera