torsdag, september 23

Musiknörden

Jag snodde den här listan från finaste Alexandra. Ändrade den lite bara.

VAD LYSSNAR DU PÅ JUST NU?

The 69 Eyes

NÄMN EN LÅT SOM GÖR DIG LEDSEN.

* A Warm Place - Nine Inch Nails


* Sebastien Tellier - La Ritournelle

* Comptine d'un autre été, L'apres-midi - Yann Tiersen

* Satellite Heart - Anya Maria

och massor därtill, jag är otroligt känslig ibland när det kommer till musik.

VILKEN ÄR VÄRLDENS MEST STÖRIGA LÅT?

Den där sommarplågan som låter ungefär så här "jag krälar på daj"

FAVORITBAND/ARTIST, OF ALL TIME?

Alltså det där är så himla svårt att bara välja en eftersom alla band/artister betyder olika för mig. Men måste jag verkligen välja en så är det Marilyn Manson eftersom jag var besatt av honom mellan 11-16 år.

BÄSTA KONSERTMINNE?
Manson
Foto - Katarina Kielatis
* Marilyn Manson, Hovet, Stockholm, 2007. Min första Mansonkonsert och jag stod längst fram och hade fritt fram att kladda på honom när han väl kom fram till publiken. Haha.

Håkan Hellström
Foto - Katarina Kielatis
* Håkan Hellström, Kulturens Hus, Luleå, 2008. Det var inga vakter, inga kravallstaket och vi satt längst fram jätte jätte nära scenen, så nära att vi längst fram kunde vila fötterna på scenen. Sen bjöd Hellström upp oss på scenen så vi fick sjunga med honom och bandet <3.

Kiss
Foto - Katarina Kielatis
* Kiss, Stadion, Stockholm, 2008. Stod längst fram i mitten och Gene Simmons pekade på mig och kastade sedan sitt plektrum åt mig. Typ så här.


Madonna
Foto - Katarina Kielatis
* Madonna, Ullevi, Göteborg, 2009. Helt fantastiskt att få se en sådan världsstjärna och levande ikon i sitt essä. Helt fantastisk konsert från början till slut.


BAND/ARTIST DU NYLIGEN UPPTÄCKT?
SkinnyPuppy
Skinny Puppy

VILKEN MUSIKSTIL LYSSNAR DU MEST PÅ?

Elektroniskt, industri, pop, indie, goth, postpunk, synth, HC... Och mycket 80-tal.

VAD LYSSNAR DU PÅ NÄR DU VILL BLI GLAD?

I princip allt med 80 och tidiga 90-tals Madonna och Girls Girls Girls med Mötley Crüe. Klicka HÄR för min Madonna spellista.

VAD LYSSNAR DU PÅ NÄR DU VILL LUGNA NER DIG?
Soundtrack till vissa filmer och klassisk musik.

IMG_3915
Markus Krunegård <3 Foto - Katarina Kielatis

SENASTE KONSERTEN?
Oj, det var länge sen. Såg Markus Krunegård och Kent i somras och sista arenakonserten var Madonna förra året.

VEM ELLER VILKA LYSSNAR DU PÅ MEST JUST NU?

The Cure, Skiny Puppy och Sisters of Mercy. På min last.fm sida står det exakt vad jag lyssnar mest på, klicka här.

HAR DU NÅGONSIN DEJTAT EN MUSIKER?

Nej.


BÄSTA TJEJBANDET?
Svarar som Alexandra Bikini Kill. Men också Jack of Jill (fast oj, de hade ju en kille med) Tipsa mig om bra tjejband!

VAD TYCKER DU OM KLASSISK MUSIK?
Älskar't!

VAD TYCKER DU OM COUNTRYMUSIK?

Det lyssnar jag inte på. Dock finns det några bra låtar med Dolly Parton.

VAD TYCKER DU OM DEATH METAL?

Meshugga är okej. Hellre death än black metal.

SENASTE STORA BANDET DU SÅG LIVE?

Har inte sett så många band men här är några: Madonna, Marilyn Manson, Mötley Crüe, Kiss, Alice Cooper, Slayer, Hardcore Superstar, Hanoi Rocks, CrashDiet, Iggy Pop and the Stooges, Håkan Hellström, Markus Krunegård, Kent, Death Cab For Cutie, Combichrist, The Crüxshadows, Saul Williams, Danger, Deathstars och en massa svenska band.

Deathstars


Saul Williams

LYSSNAR DU PÅ MUSIK PÅ FRÄMMANDE SPRÅK?
Jag lyssnar mycket på fransk och tysk musik och på Manu Chao som sjunger på många språk bl.a spanska. Här är min franska playlist på spotify.

OM DU VAR ETT INSTRUMENT, VAD SKULLE DU VARA DÅ?

En synth. Mångsidig.

VILKEN KÄND MUSIKER SKULLE DU GIFTA DIG MED OM DU FICK CHANSEN?
Ingen. Eftersom jag inte känner dem.

DITT FAVORIT SOUNDTRACK (FILM)?

LOTR-trilogin, Amelie from Montmartre, Eternal Sunshine of The Spotless Mind, 500 Days of Summer, Lost Highway...

VAD LYSSNAR DU PÅ PRECIS NU?
VNV Nation

ANVÄNDER DU BANDTRÖJOR?

Ibland. De måste vara snyggt designade och inte typ jag-köpte-den-här-i-ett-marknadsstånd-bandtröja.
18bast
När jag var 18 såg jag ut så här hela tiden. Bandtröja var min uniform.

1 kommentar:

  1. Vilken snygging! Coolaste frisyren ju.

    Haha, juuust det jag har också sett Crüxshadows! Det var helt bisarrt! Stod typ längst fram till höger och hade en av dansarna precis framför mig. Oerhört fascinerande. Roade mig att fotografera hennes skrev åtskilliga gånger. Det var väldigt mycket...skrev i koregrafin.

    SvaraRadera