söndag, juni 13

Tre dagar i Bryssel med Sáminuorra

I måndags tog jag flyget mot Bryssel med 29 andra glada och förväntansfulla kids från Sáminuorra. Syfte med resan var att informera de svenska EU-parlamentarikerna om samer. Det visade sig att deras information om samer vad minimal och det var både tragiskt men samtidigt inte förvånande. Det var på tiden att de fick rätt information!

IMG_3353
Förväntansfulla i flyg nr 2 mot Bruxelles.

IMG_3367
Väl framme blev det en sen middag. En av Belgiens specialiteter - Musslor. Himmelskt gott!

IMG_3370
och efterrätt här

IMG_3375
Belgiens specialitet nr 2 - våfflor. Också himmelskt goda!

IMG_3371
Jag tror ingen misstyckte.

IMG_3374
Krasta och sina öl.

IMG_3379
Söta Sanne-Ristin och Sara var nöjda.

IMG_3380
Jag drack en annan belgisk specialitet nämligen öl. Och det med sugrör. Tyvärr missade jag den belgiska chokladen (SKANDAL!) men det får jag ta någon annan gång.

IMG_3388

IMG_3390
Dag nummer två upptäckte jag spännande butiker när vi promenerade mot EU parlamentet. Upptäckte även att HBT-kulturen verkar vara utbredd i Bryssel för det svajade regnbågsflagor lite här och var. Och en och annan gayklubb.

IMG_3394
Utanför stadshuset blev vi fotograferade av en skolklass, vilket vi blev flera gånger under dagen. En annan skolklass trodde att vi var indianer. Vi var rätt utstickande när vi kom 30 pers spatserandes i koltar.

IMG_3405
Posera utanför kungen av Bryssel.

IMG_3411
Väl behövlig vätskepaus. Promenera i 30+ med kolt är ingen höjdare precis.

IMG_3415
Väl framme vid EU parlamentet satte vi oss i en ring och väntade på resten.

IMG_3421
och då ville fler fota oss.

IMG_3427
Inne i plenisalen fick vi info om hur det fungerar inom EU.

IMG_3423
Bryssels plenisal

IMG_3454
På väg tillbaka till hotellet gjorde jag och Anna-Lina en avstickare till två perukbutiker. Blev tyvärr inget inköp.

IMG_3460
Sen blev det gemensam middag och krogrunda. Här har jag snott Idas glasögon i väntat på maten.

IMG_3530
Au revior Bruxelles!

Fler bilder kommer strax på Facebook!

2 kommentarer:

  1. Japp rolig var den :D Trots lite missöden:p Det tycker jag vi borde göra om ;)

    SvaraRadera
  2. Vad spännande. Dock är den där okunskapen bara slrattretande. Indianer? Haha. Vad fina ni var i era koltar!

    SvaraRadera