torsdag, januari 7

Mitt 2009 i bilder

2009 var året då jag bar antingen klänning eller ridbyxor nästan varje dag. Det var både ett händelserikt och ohändelserikt år, samtidigt. Ett minst sagt spännande år ur personligt perspektiv.

Januari


Jag blev fotograferad av Susanna och höll på frysa ihjäl. Men det var väldans roligt. Första gången jag fick nackspärr också.

1
Hälsade på min gamla ponny, han var pytteliten och sockersöt.

4
Jag såg mest ut så här. Hade kvar min piercing och hade en snygg hårfärg som jag saknar idag.

4
Jag och Tobias hade hängt ihop i ungefär 1 år.

Februari


Hastigt men inte oväntat tog det slut mellan oss. Jag var ledsnast i hela världen och trodde jag skulle dö ungefär...

Marknadliten (9)
Men det gjorde jag såklart inte. Åkte nästan direkt till Jokkmokk och blev inslängd i största samejippot under året, vintermarknaden. Som var den tråkigaste på länge, men endast för att jag var så uppriven.

P20-02-09_21.35[01]
Jag flydde till mina vänner och sköljde ner mina sorger i alkohol. Det blev rätt många myskvällar och krogrundor.

3
Jag tillbringade mycket tid i stallet också. Och med Liselotte. Musiken var mest Lily Allen, Motoboy och Pinback. Och P3 i stallet.

Mars
Var månaden då jag startade denna blogg, påtvingad av Lisen. Jag jobbade på ett segt och tråkigt jobb och i takt med att solens strålar började dyka upp blev jag gladare. Mars månad fortsatte i festens tecken.

IMG_0816
Hela(!) familjen åkte till Ice Hotel i Jukkasjärvi. Det var kallt men uppfriskande.


Fyllde 20 år och det kändes inget speciellt, men oj så roligt vi hade det! Jag kan vara 20 år resten av mitt liv!


Sedan åkte delar av familjen till Kautokeino för att delta på ett stort samiskt bröllop.

IMG_1338
Besökte Juhls i samma veva och kunde äntligen börja använda solglasögon utan att se ut som en divig rockstar.

April
Hände inte något speciellt denna månad. Jobb, hästar, skotrar, vänner och fylla.

3
Var mest i stallet.

7
och körde skoter med pappa.

Maj
Vintern började sakta tina bort och jag kunde andas ordentligt.

8

Fortsatte att spendera nästan all min vakna tid med Hasse (hästen) i stallet.

15
och med Lisen <3
Festade en del i Jokkmokk med gamla vänner. Färgade mitt hår ännu mer orange.

2
Sommaren började sakta men säkert krypa fram. Jag var glad!

Juni
Jag sa upp mig från städjobbet och började på mitt "vanliga" gamla jobb och jobbade mest hela månaden. Festade kanske bara en gång under juni och det var på en raggartillställning i Gällivare. Väldigt lyckad kväll må jag säga!

5
Jag åkte ner till Göteborg ensam på minisemster, det bästa jag gjort på länge! Det var så varmt så jag trodde jag skulle smälta bort. Kom hem med lite för många shoppingpåsar.

4
Där gick jag på Metaltown och såg min barndomsidol Marilyn Manson. Det gjorde lite ont i hjärtat för allt var så pinsamt dåligt. Fick i alla fall se Twiggy. Men det var, tyvärr, ingen sensation.

2
Vi hade det sjukt kul på jobbet.

3
Jag köpte ett nytt objektiv och lät min kära mustasch växa ut igen ;)

Juli

3
kalvmärkning
Kalvmärkning i Skuolla.
skuolla
Jag var smutsig och iklädd den fulaste dunjackan uppe på fjällets toppar.

1
Lisen fyllde 21 och jag såg ut så här.

hagel
Det haglade den kvällen.

1
Blev tvingad att gå på den tråkigaste släktträffen någonsin.

3
Jag umgicks mycket med Lisen och hennes syster, samt red på hennes sommarhäst. Resten av juli gick ut på att jobba och festa.

Augusti

madonna
Åkte ner till Göteborg för att se Madonna och just då fick jag nackspärr. Konserten var underbar! Efteråt höll jag på svimma av smärta och kunde inte följa med min kusin på efterfest utan var tvungen att åka hem till hotellet. Men det var en underbar kväll trots den djävulska smärtan.

10
Elin och Emelie kom hem till Sverige och jag hade hemskt risigt hår.

5
Besökte Luleåkalaset och träffade gamla vänner och såg på en deppig Thåström.

4
Men mest jobbade jag och hängde med den här bruden.

September
Var en plågsam månad eftersom jag hade konstant nackspärr och det gjorde att jag la ner mycket tid på bloggen. Annars jobbade jag och försökte leva så pass normalt det gick utan att dö av smärta.

chanelle
Hästarna kom äntligen tillbaka från sommarbetet och jag började rida lite smått igen.

1
Hade mys och filmkvällar med Lisen ganska ofta.

Oktober
Oktober var händelserik. Min nackspärr försvann så jag kunde börja leva normalt igen, bytte hårfärg, festade lite, jobbade samt började plugga till körkortet i Luleå.

1
4
Hösten kom med sina färger.

WebCam_20091016_1829(5)
Ett kort tag klädde och sminkade jag mig som Edie Sedgewick och Twiggy.

WebCam_20091031_2221(1)
och blev rödhårig och firade Halloween med Emelie och Elin i Luleå.

November
Kämpade vidare med körkoret och hängde mest i Luleå. Men jag jobbade en del också. Blev rätt många blöta fester med allt som ska ingå, bakisångest och bakismat.

13
Många myskvällar...

37
Och massor av popcorn och film blev det också.

29
Bytte hårfärg

December
Fortsatte med körkortet men det gick så där. Festade och passade på att ha kul istället. Jobbade himla mycket och brjade leva som viltarian också.

1
2
Var på julmiddag med jobbet

1
Tobias hade börjat tatuera så jag passade på att få en rosett förevigad i min nacke. Och jo vi hade börjat hänga igen under hösten.

2
I samma veva lärde jag mig att dricka öl.

1
På julafton jobbade jag med bästaste och med tomten.

3_
En bild från en blöt kväll på cleo.

6
En annan blöt utekväll, här i Gällivare av alla ställen.

3
7
Middagar, vin och sällskapsspel var återkommande under december.

18
41
Årets sista timmar spenderade jag i ett stort dragigt hus i Murjek. Det var tokigt roligt med oväntade händelser! Minst sagt. (fler bilder finns på facebook)

2010 har börjat riktigt bra och jag hoppas att det fortsätter att rulla på så här.

5 kommentarer:

  1. Galet händelserikt år, vi har fått uppleva kärlekse dåliga sida men även fått lära oss vad vänskap är riktigt.

    SvaraRadera
  2. Vad fin du är! Vackra bilder och ett fantastiskt Norrland (jag har faktiskt aldrig varit så långt upp...) Superfin rosett i nacken och så! Hoppas du får ett underbart 2010!

    SvaraRadera
  3. Mpnga bra saker du gjort under året - men de två bästa var att du färgade håret rött och lärde dig dricka öl!

    SvaraRadera
  4. Du hade bara ett rätt, vetu jag blir besviken på dej!

    SvaraRadera
  5. ahh katarina! härligt att se vad som skett i ditt liv. vi suger ju på att ha kontakt vanligtvis ;)

    SvaraRadera